Tiden, vardagen och maten. Men inte vinet.

Det kanske är på tiden att kravla sig ur världshistoriens längsta bloggtorka? Sommaren har även i år varit lite av ett undantagstillstånd på matlagningsfronten med mycket uteätande, såväl med avseende på restauranger som över öppen eld i vildmarken eller för den delen på ett trangiakök på en norsk parkeringsplats, samt såklart en del grillande. Men tiden gick, vardagen kom tillbaka och maten ska alltså lagas och ätas inomhus igen. Det bästa på odlingssidan den här sommaren har definitivt varit en pallkrage med koriander och föga överraskande har det blivit mycket mat med koriander på sistone och även en del veganska rätter. Här kommer således del ett av tre på temat sjukt god vegansk mat med koriander och jordnötssmör. Jag älskar ju sådan här mat över huvud taget men den kanske är ännu lite mer värd när man lever i ett tillstånd fritt från vin. Annars kan jag i regel bli väldigt sugen på exempelvis en stek med rödvinssås eller en mustig långkoksgryta såhär års, inte minst p.g.a. att det kan vara så vansinnigt gott tillsammans med ett gott rödvin. Nu går jag mot en hel höst och en stor del av vintern berövad på rödvin så då kan jag ju lika gärna gå all in på koriandern, limen, sojan och jordnötssmöret tänker jag. Och låt oss för guds skull inte prata om alkoholfria viner för då blir jag bara förbannad. Jag ska nog skriva en separat avhandling om alla oförrätter gravida utsätts för i form av dåliga drycker, konstiga åkommor och inte minst skitfula kläder (nej, det var inte en jumpsuit eller ett par hängselbyxor jag behövde, däremot skulle jag kunna tänka mig användbara funktionella kläder att träna i, tack så mycket). Men nu åter till maten. 

Koriander- och jordnötsgryta med Oumph och svarta bönor

1 paket Oumph, 280 g, i bitar eller strimlor (använde Bibim Oumph men smakneutral går också bra) 
1 gul lök
1 bit ingefära
1 vitlöksklyfta
1 röd chilifrukt
någon tsk gurkmeja
1 paket krossade tomater
1/2 burk kokosmjölk
fryst spenat (tog kanske en halv påse, typ 200-300 g)
ca 3-4 msk jordnötssmör
koriander (gissar att jag använde motsvarande 4 krukor, men säg 1 kruka för mer genomsnittliga korianderätare)
1/2 lime, saften
ev. lite chilipaste beroende på styrkan på chilifrukten
tamarisoja
1 burk svarta bönor
1-2 zucchini

1. Grovhacka lök, vitlök och chili och riv ingefäran. Fräs mjukt i olja med lite gurkmeja i en rymlig stekpanna och häll över i en mixerskål. 
2. Värm upp spenaten i stekpannan och tillsätt kokosmjölk och krossade tomater och låt koka ihop några minuter. Häll ner i mixerskålen. 
3. Tillsätt jordnötssmör, grovhackad koriander och pressad lime och mixa. Smaka av med tamarisoja, salt och eventuellt mer chili. 
4. Strimla eller skiva zucchinin. Gör gärna några skivor och stek separat i stek- eller grillpanna tills de får färg och släng ner några skivor/strimlor till grytan. 
5. Fräs Oumph i olja i några minuter. Tillsätt innehållet i mixerskålen, zucchini och bönor och låt koka ihop några minuter. 

Servera med ris, srirachasås, stekt zucchini och eventuellt lite jordnötter eller cashewnötter. 


Kommentarer