Linser i maten x 2

Äntligen en helg med anständigt väder och värme. Den inleddes dock med en klassisk mansförkylning så några större utsvävningar bjöd den väl inte direkt på. Men idag var förkylningen bara orienterad till näsregionen så söndagen vigdes åt krattning och grillning. Det jag grillade blev förvisso gott men var i det närmaste ogrillbart så det receptet väljer jag att inte låtsas om. Istället bjuder jag på ett recept från Allt om mat som jag testade för ett tag sedan: lammfärsbullar i röd curry. Poängen med det hela var att dryga ut färs med färdigkokta linser på burk. Resultatet blev väldigt saftigt och bra och jag tror att det gör sig extra bra till just lammfärs som ju är ganska kraftigt i smaken. Sedan finns det ju förstås flera andra bra orsaker till att minska på köttmängden så det kändes som en bra idé i största allmänhet. I originalreceptet användes en förpackning (290 g) röda linser till 300 g lammfärs men eftersom det dels inte verkar finnas färdigkokta röda linser där jag handlar och dels inte finns annat än förpackningar på 500 g lammfärs fick det bli lite andra proportioner samt gröna linser men det gick alldeles utmärkt det med. Jag har för mig att det räckte till ca 6 portioner and it went something like this:

Lammbullar i curry- och kokossås

500 g lammfärs
2 förpackningar färdigkokta gröna linser (á 380 g)
1 burk kokosmjölk
1/2 tärning kycklingbuljong
2 dl vatten
ev lite maizena
2 msk röd currypasta
2 msk japans soja
1 ask fryst eller en kruka färsk koriander
bladspenat
Stekt vitkål:
1 stor klyfta (ca 1/4 huvud) vitkål
en nypa socker
2 tsk fisksås
1 msk japansk soja
1 msk risvinäger
2 msk sesamolja

1. Skölj linserna i kallt vatten och låt rinna av. Mixa linserna med mixerstav och blanda med lammfärs, ca 3 msk vatten, svartpeppar och 2 tsk salt. Forma färsen till runda bullar. 
2. Koka upp kokosmjölk med buljongtärning, vatten, currypasta och soja. Lägg försiktigt i bullarna i såsen och koka under lock ca 10 minuter. 
3. Riv eller hacka vitkålen och fräs i olivolja i en stekpanna på ganska hög värme så att det får lite färg. Rör ner övriga ingredienser, lägg på locket och låt det puttra tills vitkålen mjuknat lite. 
4. Red eventuellt av kokossåsen med lite maizena om det behövs. Tillsätt koriander och spenat och servera med kokt ris och vitkål. 

Fråga mig inte varför jag aldrig kommit mig för att köpa linser på burk tidigare. Någon dag senare gjorde jag i alla fall en variant på ett av mina återkommande recept hemma, Jordnötskyckling med apelsin och ingefära, som fick en omgång av linserna också. För omväxlingens skull provade jag strimlad, fryst kalkonfilé men i ärlighetens namn var det ingen höjdare. Lite sisådär med konsistensen och smått broskiga bitar här och där så jag skulle rekommendera kyckling eller Oumph faktiskt.


Kyckling- och linsröra med apelsin och ingefära

400-500 g strimlad kyckling- eller kalkonfilé, alternativt strimlad Oumph
1 gul lök
1 röd lök
2 morötter
några cm ingefära
ca 1/2 dl jordnötssmör
1 pressad apelsin
1 paket färdigkokta gröna linser
1 ask fryst koriander
sambal oelek (jag tog nästan en halv liten burk. Är det bara inbillning eller har den blivit mesigare?)
bladspenat

1. Skala och grovhacka lök och morötter och stek i olja tillsammans med riven ingefära tills det är mjukt. 
2. Häll över det stekta i en mixerskål och häll ner jordnötssmör, sambal oelek, pressad apelsin, lite salt och peppar, koriander och ca 2 dl vatten. Mixa och smaka av såsen. 
3. Fräs strimlad kyckling eller kalkon i en rymlig stekpanna tills det fått lite färg. 
4. Häll över såsen och sköljda linser och låt kycklingen koka färdigt i såsen. 
5. Blanda ner spenat och servera med ris eller couscous. Tar du färsk koriander blandar du ned det på slutet istället.

Kommentarer