Våfflans upprättelse och den gula mjölken

Jag har faktiskt aldrig riktigt förstått grejen med våfflor förut. Alltså, det är väl inget fel på dem eller så men det är ju verkligen inget att längta efter och framförallt inget man direkt kan kalla för mat. Då syftar jag på den varianten som serveras med sylt och grädde alltså. Nu har jag äntligen kommit mig för att prova våfflor med mer matig karaktär efter att jag läst ett recept på sötpotatisvåfflor i ICA Buffé. Allt med sötpotatis blir ju automatiskt gott så varför inte liksom. Och det blev faktiskt väldigt gott! Smeten smakade en aning som sockerkakssmet men färdiggräddade kändes våfflorna betydligt mer mat- än efterrättsbetonade. I grundreceptet skulle man koka sötpotatisen innan mixning men jag gjorde en laddning ugnsrostad sötpotatis för senare bruk och mixade lite av denna istället. Kycklingröran till blev godare än väntat men jag tror att en liknande röra med t.ex. rökt lax skulle kunna lyfta rätten ytterligare ett snäpp och vill man ha den vegetarisk skulle det helt säkert vara väldigt gott med en fetaoströra till. Det lila på bilden är strimlad rödkål som fick fräsa en stund i stekpannan och sedan blandas med resterna av sojamajonnäsen och turkisk yoghurt. 

 Sötpotatisvåfflor med kycklingröra

 7 våfflor (genererade en mätt och en jättemätt person)

300 gram sötpotatis
2 ägg
2 dl mjölk
0,5 dl rapsolja
1,5 dl vetemjöl
1 dl dinkelmjöl (fullkorn)
1 tsk bakpulver
0,75 tsk salt
Kycklingröra:
1 paket kycklingbacon
1 syrligt äpple (typ Granny Smith)
4 salladslökar
1 tsk dijonsenap
250 g keso
några matskedar turkisk yoghurt

1. Ugnsrosta sötpotatisbitar i 225 grader i ca 20 minuter. 
2. Skär baconet i strimlor och stek så det får ordentligt med färg. Låt rinna av på hushållspapper. 
3. Dela, kärna ur och tärna äpplet. Skiva salladslöken tunt. Blanda bacon, äpple, salladslök, senap, keso och yoghurt och smaka av med salt och peppar. 
4. Mixa sötpotatisen slätt med stavmixer. Tillsätt ägg, olja och mjölk och mixa till en jämn smet.
5. Blanda ner de torra ingredienserna och mixa tills allt är blandat. Det blev ganska tjock smet men fungerade bra ändå. 
6. Grädda våfflor i ett smort våffeljärn och servera med kycklingröran. 

Golden milk paste och golden milk smoothie

Den här hajpade grejen var också något som det numera ganska trendkänsliga ICA Buffé hade snappat upp i det nyaste numret. Jag har läst om det tidigare men i ärlighetens namn inte tyckt att det verkar särskilt gott att dricka mjölk med gurkmeja så därför heller aldrig testat tidigare, hur toknyttigt gurkmeja än sägs vara. Det här smoothiereceptet innehöll dock även mango varför jag blev något mindre skeptisk. Man gör alltså först en kryddpasta som man sedan använder i smoothien och min tanke var att pastan också skulle vara användbar i matlagning så jag gjorde en ordentlig sats på en gång. Den smakar markant av gurkmeja men det blir faktiskt väldigt lagom i sin helhet när den hamnar i smoothien. Normalt är jag inte så överförtjust i banan i smoothies men här funkade det faktiskt fint. 

Golden milk paste

ca 2 dl
Mortla 2 msk gurkmeja, 1 tsk hela kardemummakärnor, 0,5 tsk svartpepparkorn och 2 tsk malen kanel. Lägg kryddorna i en kastrull. Tillsätt 4 msk finriven ingefära och 2 dl vatten. Koka upp och låt koka ett par minuter under omrörning. Häll över i en väl rengjord burk och låt svalna. 

Golden milk smoothie

2 glas
2 tsk golden milk paste
125 g fryst, tärnad mango
0,5 banan
3 dl mjölk
Mixa alla ingredienser slätt och krämigt och häll upp i glas. 







Kommentarer