Opåskig påskmat och fluffiga boveteplättar med getost och rabarberkompott

Jag blir nästan lika förvånad varje år över vilken fantastiskt bra högtid påsken är. Vår på gång, bonuslediga dagar, god mat och trevligheter och noll krav och stress. Nästan traditionsenligt, om än helt utan tvång och vånda, har det blivit med någon form av knytkalas. I år lyckades jag faktiskt med konststycket att inte äta sill en endaste gång i påsk och ett av mina egna bidrag var istället boveteplättar. Inte påskigt alls men väldigt goda.
Det här receptet kommer ursprungligen från bloggen Hur bra som helst. Bloggen är ett bra tips för glutenintoleranta men även jag som inte har några problem med gluten tycker att den har bra och inspirerande recept och bilder. I originalreceptet används quinoamjöl men jag har testat med lite annat och tycker att en mix av bovete- och sojamjöl funkar riktigt bra. Ärligt talat tror jag inte det är så himla noga. Det blir en lätthanterlig smet och inga problem med att vända plättarna, förmodligen tack vara fiberhusken så skippa inte den. Eftersom jag i vanlig ordning trodde att vi skulle dö svältdöden så gjorde jag en femdubbel sats av mängderna nedan, därav berget på bilden.

Fluffiga boveteplättar med getost och rabarberkompott

5-6 plättar

2 msk chiafrön
1/2 dl mjöl av något slag
1 tsk bakpulver
1 tsk fiberhusk
1/2 krm salt
1 krm äkta vaniljpulver
3/4 tsk kardemumma
1 dl mjölk
2 ägg

1. Blanda alla torra ingredienser. Rör ner ägg och mjöl och låt stå och svälla ca 20 minuter.
2. Koka rabarberkompott och skiva upp getost under tiden.
3. Hetta upp kokosolja i en stekpanna och skeda upp plättsmet i pannan. Stek på medelvärme ett par minuter på varje sida.
4. Servera plättarna med en skiva getost och rabarberkompott.


Om det här är en förrätt, efterrätt eller något helt annat vet jag inte riktigt, det går bra lite hur som tycker jag nog men det smakar ju rätt mycket kardemumma så lätt efterrättsbetonat blir det nog ändå. Plättarna är även goda med en klick turkisk yoghurt och fetaost till om man inte gillar getost. Gör du en stor sats kan du steka i omgångar och lägga över på en tallrik med en handduk över. De är godast när de är nystekta.

Kommentarer