Vegetariska citronbollar i saffranssås

Det här receptet var det förvisso ganska länge sedan jag gjorde nu (senast efter förra gången jag plockade lingon faktiskt) men det känns ju rätt passande för säsongen så det får komma nu istället. Det är ju trots allt snart tredje advent (rätta mig om jag fattat fel, det verkar faktiskt inte helt rimligt).
Receptet kommer från svt.se och finns här och jag har för ovanlighetens skull i stort sett följt originalreceptet förutom att jag gjorde en större sats (därav trängseln i pannan). Det här blir väldigt gott och är ett bra tips om man vill göra något vegetariskt med juliga smaker men det passar även fint utanför jultider. Saffran är trots allt alltid magiskt gott (och nu när jag äntligen fått prova den omtalade saffranssemlan kan jag säga rakt av att jag lätt skulle välja den framför den vanliga semlan, året runt).
Här har jag använt sojafärs från Ica men skulle jag tro att det fungerar bra med alla möjliga varianter av färser (tidigare i höst gjorde jag t.ex. denna köttfärslimpa fast på 500 g nötfärs och 300 g sojafärs och det blev vansinnigt bra).

Edit: Numera finns formbar sojafärs från Anamma. Jag har lagat denna rätt på den färsen och det blir superbra. Då kan du skippa ägg, fiberhusk, vätska och havregryn i smeten.

Vegetariska citronbollar i saffranssås med lingon

4 portioner

Färs:
400 g sojafärs, tinad
2 msk grädde eller mjölk
1 dl havregryn
2 msk fiberhusk
1 ägg
1 gul lök, riven eller finhackad
2 tsk sambal oelek
2 tsk fransk senap
2 st vitlöksklyftor, rivna eller pressade
4 cm färsk ingefära, riven
1/2 dl persilja
ev lite grönsaksfond
1 ekologisk citron, skal och saft
salt & peppar
Sås:
2 dl vitt vin
2 dl grädde
3 lagerblad
1/2-1 kuvert saffran
1/2 dl gräslök
1 dl lingon

1. Blanda alla ingredienser till färsen och låt stå och svälla i ca 15 minuter.
2. Tillsätt eventuellt lite potatismjöl eller mer fiberhusk om smeten känns för lös. Rulla bollar i valfri storlek och stek färdiga i smör.
3. Ta upp bollarna och häll vin, saffran, grädde och lagerblad i pannan. Lägg i bollarna och låt koka ett par minuter. Smaka av med salt och peppar och strö över gräslök och lingon.

Kommentarer