Fishy taco

Tacos är en sån där typisk rätt som borde kunna innebära eoner av möjligheter men som jag tror i praktiken för de flesta innebär ganska exakt samma sak varje gång. Gott så i många fall, jag har efter vissa efterforskningar fått veta att det också är just detta det som är själva syftet och innersta kärnan med den traditionella svenska fredagstacosen. Men eftersom jag själv inte skulle ta ordet fredagsm*z i min mun och gärna vill tro att jag är lite mer kreativ än en utsjasad småbarnsfamilj en fredagseftermiddag så bjuder jag istället den som känner sig behövande och trött på köttfärs på lite ny inspiration. Helt gratis, varsågod!

Laxtacos med mangosalsa

Lax:
800 g laxfilé
1 msk salt
2 msk socker
0,5 msk chiliflakes
0,5 msk spiskummin
0,5 msk rökt paprikapulver
0,5 msk anchochilipulver
Salsa:
1 gurka
1 kruka koriander
1 lime, skal och saft
några cm ingefära
olivolja
1 paket fryst mango, upptinad. Ta gärna med lite av spadet också.
chiliflakes
Sojadipsås:
2 msk sesamolja
1 msk socker
1-1,5 msk risvinäger
1 msk japansk soja
1-2 tsk fisksås

Blanda kryddorna på en tallrik. Ta bort skinnet från laxen och skär den i kuber. Lägg laxen i kryddblandningen och blanda runt så den blir ordentligt täckt. Låt gärna stå ett par timmar om det finns tid. Stek laxkuberna i olja i en ganska het panna men kort tid. Dra av pannan från plattan när kuberna fått färg på ytan och är nästan genomstekta. (Edit: jag tror att jag inte använde all rub utan jag brukar alltid blanda ihop rätt mycket och spara till t.ex. grillning när jag ändå håller på. Vill du använda riktigt mycket av kryddblandningen kanske du vill dra ner en smula på saltet.)

Riv ner limeskal och ingefära i en skål. Kärna ur och tärna gurkan och blanda ner i skålen tillsammans med koriander och mango. Smaka av med sött och salt. Eventuellt kan en gnutta vinäger vara på sin plats också om det inte finns något annat med vinäger bland tillbehören.

Blanda ihop ingredienserna till sojadipsåsen. Måtten är ungefärliga, smaka av efter vilka proportioner av sött, salt och umami du föredrar. Vill du ha lite sting i den tillsätter du chili och/eller ingefära. Gör gärna en lite större sats, såsen är urgod till exempelvis en wok.

Övriga tillbehör:
Picklad rödlök
Avokado
Kall sås på crème fraiche, gräddfil eller yoghurt. Jag tycker att Crème fraiche Mexican chili passar bra till tacos. Alt. guacamole istället för avokado.
Jordnötter
Majs
Urkärnade, grovhackade tomater
Sallad
Tortillabröd och/eller hårda skal. Själv gillar jag majstortilla och tacotubs. 

Kommentarer