Värmebölja, vattenlängtan och vegburgare

Det blev sommar och det med besked. Svetten rinner och grillen har gått betydligt varmare än bloggen på sistone. Efter ett antal hamburgare såväl hemma som på en brapiljard restauranger och uteserveringar i Umeå har jag nästan, nästan börjat lessna lite på burgare. På sistone har jag börjat experimenterat lite med vegetariska varianter för att få lite omväxling och har bland annat testat en variant med kikärter och soltorkade tomater. Helt okej biffar men inte så burgarlika kanske. En annan variant var med quornfärs som bas och den blev väldigt god men konsistensmässigt inget jag kan rekommendera någon att försöka lägga på grillen. Inspiration till båda recepten fick jag från bloggen Jävligt gott och originalrecepten hittar du här: http://www.javligtgott.se/hamburgare-pa-soltorkade-tomater-ochmed-tva-sorters-salsor/ och här: 
http://www.javligtgott.se/vegetariska-hamburgare-pa-quornfars-uppdaterad-enklare-version/ även om jag ändrade lite med bl.a. kryddningen i mina. Kikärtsbiffarna var föredömligt lätthanterade konsistensmässigt och smakade riktigt bra. Ett tips är att använda soltorkade tomater i olja och även använda denna olja både i smeten och till att steka såväl biffarna som den hackade löken i.

Dagens variant hittade jag receptet till i senaste numret av Allt om mat och det följde jag i ganska stora drag sånär som på kryddningen och att jag fick tillsätta lite potatismjöl i för att få ihop dem. Nu vågade jag inte riktigt lägga dessa på grillen heller för jag bedömde risken för katastrof som överhängande. Men med någon form av halster tror jag att det skulle kunna gå fina fisken. It went something like this: 

Quornfärsburgare med hasselnötter

300 g quornfärs, tinad.
2 kokta, kalla potatisar
2 ägg
1-2 msk potatismjöl
2 tsk worcestersås
en gnutta liquid smoke
1 tsk salt
1 tsk spiskummin 
1 tsk rökt paprikapulver
lite anchochilipulver
lite vanligt chilipulver
1/2 dl hackade hasselnötter

Mosa potatisen och blanda quornfärsen och äggen. Tillsätt kryddorna och så mycket potatismjöl som behövs för att få burgarna att hålla ihop.
Krama ur så mycket vätska som möjligt och forma fyra burgare. Vänd dem i nöthacket och stek i ganska het panna ett par, tre minuter på ena sidan. Vänd och stek nån minut på hög värme på andra sidan. Dra sedan ner värmen och låt dem steka klart. Jag skulle gissa att totalt 10 min stektid är rimligt. 

Dessa serverades med ICA:s frysta hamburgerbröd av surdeg (tumme upp), diverse såser och grönisar, bl.a. grillad paprika och zucchini samt ättikspicklad zucchini (koka ihop socker, vatten och lite ättika. Låt lagen svalna och häll över skivad zucchini och låt stå en stund. Blir ungefär som ättiksgurka). 

Umeås godaste vegburgare hittar du på Rex och dessa består av kikärter, confiterad portabello och hackade nötter. De är fantastiskt goda men tills dess att jag har lagt vantarna på det receptet så duger detta väldigt bra som alternativ och jag drar till med 8/10 i betyg.

Apropå confitera så kan jag tipsa om att confitera revbensspjäll innan grillning, d.v.s. lägg ribsen i en form, täck med olja och på med folie. In i ugnen, ca 75-90 grader i ett par timmar eller under natten.
Gör en söt och rökig glaze och pensla dem med innan grillning och ångra att du inte kom på detta tidigare.

Kommentarer