Bladet från munnen

Det har varit lite mycket på sistone, som det brukar heta. Byte av jobb och maratonuppladdning har bidragit till både mindre tid och ork att blogga och även till mindre inspiration på matlagningsfronten. Jag har åtminstone ofta fotat min mat i någon fåfäng inbillning att jag skulle blogga om det någon gång i framtiden men tiden har liksom runnit iväg. Nu ska jag i alla fall bjuda på ett recept som jag har hunnit prova i lite olika varianter ett par gånger. Anledningen att det blir just detta recept (istället för t.ex. den chili på fläskkarré som var det som faktiskt tillagades idag) är att det helt enkelt är ett awesome recept på en god och enkel vardagsrätt med rätt intressanta smakkombinationer. För att inte tala om att det innehåller den kanske främsta ingrediensen: jordnötssmör. Poängen med att använda nötsmörer i matlagning är att det, förutom att det är gott, är ett bra sätt att få in en krämig och tjock konsistens utan att behöva använda mjölkprodukter. Det är skillnad på jordnötssmör och jordnötssmör och personligen föredrar jag Kung Markatta eller Green Choice men gillar man inte alls jordnötssmör kan jag rekommendera att testa något annat nötsmör, t.ex. hasselnötssmör eller mandelsmör. Inspirationen till receptet hittade jag i alla fall på denna blogg och jag har modifierat det lite från gång till gång men med något i den här stilen kan det inte bli fel.

Jordnötskyckling med apelsin och ingefära

1 kg kycklingfilé
1 rödlök
3-4 vitlöksklyftor
några cm ingefära
ca 1 dl jordnötssmör
basilika (fryst funkar helt ok)
1 apelsin
vatten
lite sambal oelek
lite honung 


Hacka rödlök, ingefära och vitlök och fräs i en rymlig panna på svag värme tills det är mjukt. Häll över det i en mixer och kör tills det är ordentligt mixat. 
Pressa apelsinen och häll ner saften i mixern tillsammans med jordnötssmör och basilika. Späd med lite vatten till önskad konsistens och smaka av med sambal, honung och salt. 
Skär kycklingen i mindre bitar och fräs i pannan tills den fått färg men inte är riktigt genomstekt.
Häll ner jordnötssåsen i pannan och låt kycklingen puttra färdigt i såsen. 
Servera med t.ex. ris eller couscous och gärna med ugnsrostad blomkål (så sinnessjukt gott alltså). Eller som på bilden med blomkålsris och ugnsrostade morötter och blomkål. 

Kommentarer