Oppsoppad och nedoljad

Lördagens fondueafton var såklart mycket trevlig och vi blev bortskämda med en massa god mat och en hel del olja. Någon form av filodegspaj med spenat och fetaost, smarrigt bröd, goda röror och såser, fläskfilé, ryggbiff, paprika, svamp och lök var några av grejerna på bordet. Det var ganska svårt att välja vin till då jag inte riktigt visste vad vi skulle äta men jag chansade på ett rött som heter Argento Malbec (nr 6649). Fruktigt & Smakrikt från Argentina med inslag av fat, björnbär, lakrits och vanilj. Alla som drack var överens om att det var mycket smaskigt och funkade fint till maten. Niklas hade inte gjort sig förtjänt av något vin denna helg så han drack julmust. Han tyckte att det gick bara bra till maten men han har å andra sidan uttalat att han lika gärna kan dricka O'boy till mat så jag vet inte om jag litar på hans omdöme i frågan.

När brödförrådet börjar sina i frysen och andan faller på att baka lite kan det vara trevligt att även slänga ihop en liten soppa. Sagt och gjort. Brödet är mitt favoritbröd såväl med avseende på smak som på bakarvänlighet och upphovskvinnan är Leila Lindholm. Det här brödet kan jag göra utan recept eftersom jag alltid bakar det men det skadar ju inte att ta fram kokboken ibland ändå eftersom hennes kokböcker är så tjusiga.

Leilas turbosnabba filmjölkslimpa

1 bröd

4,5 dl filmjölk
www.recept.nu
1 dl mörk sirap
1 dl torkade aprikoser
1 dl russin
1 dl hasselnötter
1 dl vetekross
1 dl rågkross
1 dl  havregryn
1 dl linfrön
1 dl solroskärnor
1,5 dl grovt rågmjöl
3 dl vetemjöl
1,5 tsk bakpulver
1,5 tsk bikarbonat
1,5 tsk salt
2 tsk brödkryddor


Blanda filmjölk och sirap i en bunke. Hacka frukten och nötterna grovt, blanda med russinen och alla torra ingredienser och rör ner i filmjölken. 
Lägg ett bakplåtspapper i en avlång brödform och häll i smeten. Grädda mitt i ugnen i 200 g i ca 45 minuter.

Naturligtvis kan man byta ut ingredienser hej vilt som man vill, köra med grahamsmjöl istället för rågmjöl, andra nötter och torkad frukt osv. Jag brukar göra ungefär som ovan fast utan brödkryddor för det kommer jag aldrig ihåg att köpa. Du ska vara riktigt usel för att misslyckas med detta bröd så det rekommenderas starkt.

Soppan är till stora delar efter ett recept på Arlas hemsida men lite modifierat.


Fisksoppa

ca 5 portioner

www.arla.se
ca 500 g vit fiskfilé
ca 250 g gravad lax
1 purjolök
1 gul lök
2 morötter
2 paket passerade tomater
ca 2,5 dl matlagningsgrädde
en skvätt mjölk
2 buljongtärningar eller fond (det blev en skvätt grönskaksfond och en fiskbuljongtärning för min del)
1 nypa socker
dill
salt & peppar


Strimla lök och skiva morötterna. Fräs i smör eller olja en stund. Tillsätt tomater, grädde och buljong och låt koka en stund. Späd ev. med lite mjölk till önskad konsistens. Smaksätt med peppar, socker och dill (du kan lugna ner dig lite med saltet om du inte är lika skadad som jag). 
Dela fisken i mindre bitar och lägg ner den vita fisken i soppan. Slå av värmen och låt fisken bli just så pass tillagad igenom. Lägg sedan ner laxen och låt den bara bli varm. Ingen törrfesk här inte!

Den här var faktiskt galet god och t.o.m. Niklas tyckte det fast han inte är någon soppentusiast. En svag nia av tio är inte illa pinkat och jag kan tillägga att den är skitlätt att göra. Vill man inte ha morötter i så kan du göra den toksnabbt också.

Kommentarer

  1. Visst är det den där limpan som din syster också brukar slänga ihop? Jag har tänkt be om receptet jättelänge, men nu behöver jag ju inte det. Toppen! Fisksoppan lät ju lovande också. Keep 'em coming!

    SvaraRadera
  2. Jepp, det där brödet tar över världen snart. Jäst och surdegar är egentligen bara tidsfördriv.

    SvaraRadera

Skicka en kommentar